TEKSASILAISEN Guy Clarkin laulu Desperados Waiting for a Train on countryn kestävimpiä helmiä.
Laulu kertoo varttuvan pojan
silmin vanhasta miehestä (hahmon esikuva on Clarkin isoäidin miesystävä), jonka
kanssa hänellä on läheinen side sukupolvierosta huolimatta. Mies on tehnyt
elämäntyönsä öljynporaajana. Hän on ”vanhan
liiton maailmanmies”, jonka poraamat lähteet ”eivät ole koskaan kuivuneet”.
Pojan soittama Red River Valley saa miehen kyyneliin.
Päivät kuluvat baarissa toisten ukkojen seurassa. Poika näkee heidät vanhojen
lännenelokuvien lainsuojattomina.
From the
time that I could walk he'd take me with him
To a bar called the Green Frog Cafe
There were old men with beer guts and dominos
Lying 'bout their lives while they'd played
To a bar called the Green Frog Cafe
There were old men with beer guts and dominos
Lying 'bout their lives while they'd played
And
I was just a kid
They all called his "Sidekick"
They all called his "Sidekick"
Like
desperados waitin' for a train
Like desperados waitin' for a train
Like desperados waitin' for a train
MONIKERROKSINEN laulu tarjoaa aineksia vaihtuville
tulkinnoille, mutta yksi linja on se, että ”desperadot” ovat aikojen
muutoksesta putoavia ihmisiä, usein miehiä, jotka elävät yksinkertaista elämäänsä ammentaen
lohtua muistoista ja perinteistä. He odottavat junasta pelastajaa, ihmettä.
Mutta ”juna” onkin vääjäämättä kuluva aika ja muuttuva maailma. Viimeisessä vaunussa tulee ”that son-of-a-bitch”, kuolema.
Mutta ”juna” onkin vääjäämättä kuluva aika ja muuttuva maailma. Viimeisessä vaunussa tulee ”that son-of-a-bitch”, kuolema.
Teksasin takamailta on pitkä matka Suomeen, mutta
laulun maalama kuva on noussut usein mieleeni, kun pohdin erityisesti
perussuomalaisten kannatusta. Toki ilmiö ei rajoitu pelkästään
perussuomalaisiin. Ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eivätkä hyväksy ajan henkeä ja torjuvat
vallitsevan hegemonian, on sekä monien puolueiden äänestäjissä että nukkuvissa.
Kenellä
on hegemonia?
MITÄ SITTEN on yhteiskunnallinen hegemonia? Professori
Kimmo Rentola kirjoitti äskettäin
Helsingin Sanomien kolumnissa, että nuoren
etsiessä itseään ”usein jollakin maailmanparannuksen idealla on hegemonia. Ei
enemmistön kannatusta, vaan mahdollisuus asettaa agenda” (lihavointi JR) https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006063492.html
Rentola osuu mielestäni asian
ytimeen. Hegemonian haltija ei välttämättä ole yhteiskunnallisessa
valta-asemassa, mutta hän asettaa ne kysymykset, joista keskustellaan, joita
kannatetaan tai vastustetaan, joihin on otettava kantaa. Ja se on prosessi,
joka kuljettaa yhteiskunnan muutosta.
Rentolan mukaan hegemonia on nyt
vihreillä. Edeltäviksi ”besserwissereiksi” hän listaa 70-luvun taistolaiset ja
60-luvun sadankomitealaiset ja pasifistit.
Omasta mielestäni nykyinen
hegemonistinen ajatustapojen murros rinnastuu vaikuttavuudessaan nimenomaan
60-luvun arvokumoukseen, joka haastoi paitsi poliittiset asetelmat myös kaikki auktoriteetit,
instituutiot, kulttuurin totunnaisuudet ja seksuaalimoraalin.
2010-LUVUN HEGEMONIAA pitävät
hallussaan ilmiselvästi vihreät, vasemmisto ja feministit. He nostavat
jatkuvasti esiin keskeisimmät ja polttavimmat kysymykset: ilmastonmuutos,
maahanmuutto, monikulttuurisuus, yritysten ja voitontavoittelun kritiikki,
sukupuolten tasa-arvo, seksuaalinen häirintä, sukupuolivähemmistöjen oikeudet…
Mutta 60-luvun
kysymyksenasettelijoista tilanne eroaa olennaisesti: 60-luvun valtamedia –
Yleisradiota lukuunottamatta – ei ollut uusvasemmistolaisten hegemonistien
puolella, vaan heitä vastaan. (Siitä huolimatta keskeisimmät 60-lukulaiset
arvot – kuten yhteiskunnallinen tasa-arvo – on vuosikymmenten mittaan omaksuttu
itsestään selviksi perusarvoiksi. Ylilyönnit – kuten vallankumouksen tai
sosialismin tavoittelu – ovat jääneet matkan varrelle.)
Tämän hetken valtamedia puolestaan on
sisäistänyt yllättävänkin kattavasti vihertävän arvomaailman ja argumentaation.
Näin syntyy kaikupohja, joka takaa hegemonian voittokulun nykyisissä
olosuhteissa.
ENTÄ SITTEN ne desperadot? Heille
hegemonistiset kysymyksenasettelut tuntuvat vierailta. Maahanmuutto ahdistaa, ilmastonmuutoksen
torjunta vaikuttaa hysterialta, homoliitot arveluttavat, #metoo kyllästyttää, sukupuolineutraali
kasvatus kummastuttaa muunsukupuolisuudesta puhumattakaan, kaikkialle ulottuva poliittinen
korrektius suututtaa.
Muutos tuntuu jyräävän totutun
elämisen ja ajattelun mallin. Vastaan on pistettävä, Jos ei muuten, niin
perussuomalaisia äänestämällä. Mikään ei ehkä muutu, mutta näytetään, että mitta alkaa olla täynnä.
”Kato tätä, näitä ihmisiä, kuka niistä puhuu?”
OLIN AJANKOHTAISEN KAKKOSEN juttukeikalla
perussuomalasten kansanedustajan Teuvo Hakkaraisen
vaalivalvojaisissa Permoisten metsästysmajalla Viitasaarella huhtikuussa 2015. Eduskuntavaalien
ratkaisujen hetket olivat käsillä.
Maja oli alun perin Hakkaraisen
syntymäkoti, pientila piskuisine päärakennuksineen ja muutaman lypsävän
navetoineen keskellä metsää. Täältä Hakkaraisen perhe oli ponnistanut
sahayrittäjiksi. Teuvokin oli paiskinut sahahommia pikkupojasta lähtien.
Kun saavuimme kuvaajan kanssa
paikalle, Teuvo oli yksin ja päissään kuin pelikaani. Koko vaalikampanjan ajan
hän oli ollut selvinpäin, mutta vaali-iltana korkki narskahti.
PIHAMAALLA Teuvo kertoi hiukan
sammaltaen, miksi hän lähti politiikkaan.
”Mää en oo
mikään eliittipoliitikko, mitä on vihervasemmisto, jotka jätkän kukkarolle menee ja lyö sen rahat
toiselle ja selittää sen nätisti näille antajille. Mää oon työmies. Mää oon
ihan vaan tavan jätkä.”
”Mää tiedän noi
jätkät jotka tekee tuolla töitä kuule, ne elättää perheensä, ne haluaa elää
täällä kylällä, ne ei halua lähteä kaupunkiin, vaikka siellä on paremmat ehdot,
ne haluaa elää täällä. Sen takia mää puhun ja olen. Jos mää otan viinaa niin
mää otan ja jos horjahan niin horjahan. Mää oon semmoinen kuin nää kaikki muutkin.”
”Kato tätä,
näitä ihmisiä, kuka niistä puhuu?”
Kurvasimme Teuvon tukimiehen vanhalla Cadillacilla Hakkaraisen
sahalle. Seurasimme Teuvoa sirkkelin vierelle.
”Mä olin tässä 14 vuotta. Tämmöisellä
työmaalla yleensä tehhään miehiä.”
”Näitä kujia kun kulkee, niin pitää olla
mies. Täälä ei pärjää muuten, ei pärjää, ei varmasti.
Jos tänne joku mämmikoura tulee, niin se
lähtee itkien jonnekin muualle.”
”Tänään mää lähden joko eduskuntaan tai
tänne sahalle”
TEUVO, JOS KUKA, on aito desperado. Kaikkien kohujen jälkeen hän keräsi yli 5500 ääntä ja uusi eduskuntapaikkansa 2015. Ja tämän
kevään vaaleissa häneen pani uskonsa yli 8000 äänestäjää. Käräjistä ja tuomioista huolimatta.
Hakkarainen tuntee kaltaisensa.
Ne jotka eivät ole mitään
EMERITUSPROFESSORI Timo Vihavainen kirjoitti blogissaan – joka usein hätkähdyttää mutta lähes
aina pistää miettimään – Ranskan keltaliiveistä löytäen kiinnostavia yhteyksiä.
(Kirjoitus pohjautuu James McAuleyn
artikkeliin Low Visibility New York
Review of Books -lehdessä) http://timo-vihavainen.blogspot.com/2019/04/keltaliivit-eivat-ole-mitaan.html
Vihavainen muistelee Ranskan suurta
vallankumousta vauhdittanutta Abbè Sieyèsin
pamflettia Mitä on kolmas sääty ja mitä
se tahtoo? Kolmanteen säätyyn 1700-luvun Ranskassa kuului keskiluokka,
kuten talonpojat ja porvarit. Se edusti valtaosaa kansasta. Isä Sieyès kirjoitti,
että ”nyt se (kolmas sääty) ei ole mitään”
(rien), mutta ”tahtoo kyllä tulla joksikin”.
230 VUOTTA SITTEN kirjoitetuilla
sanoilla on elävä yhteys nykyhetken Ranskaan, ja laajemmallekin.
Vihavainen luonnehtii keltaliivejä
eräänlaiseksi ”unohdetun kansan liikkeeksi”,
jonka kannatus on vahvinta suurten keskusten ulkopuolella ja Ranskan alas ajetulla
maaseudulla. Vihavaisen mukaan ”liike
edustaa sitä kansanosaa, joka on suurten kaupunkien kuplien ulkopuolella ja
siis sieltä käsin näkymättömissä”. Keltaliivit ovat ”epäpoliittisia, vailla utooppisia päämääriä”. He ovat ”varsin muodoton ja omituinen vihaisten yhteinen liike”, ”tämän
vuosisadan talonpoikaiskapinallisia”.
Presidentti Macron on jossakin
yhteydessä erehtynyt sanomaan, että Ranskassa on henkilöitä, jotka eivät ole
mitään. Vihavaisen mukaan keltaliivit ymmärsivät lauseen tahallaan väärin ja
omaksuivat protestiksi tunnuksen ”ne
jotka eivät ole mitään”. ”Huomioliivit
ikään kuin huomauttavat siitä tosiasiasta, että he ovat sittenkin ovat olemassa”,
jatkaa Vihavainen.
KELTALIIVIEN protestien syinä
pidetään mm. polttoaineiden hinnankorotuksia, Macronin ylimielisyyttä,
elitismiä ja maahanmuuttopolitiikkaa, mutta Vihavainen näkee taustalla yleisemmän
motiivin:
”Ehkäpä tässäkin tapauksessa se varsinainen syy on loukkaantuminen
siitä, ettei tavallisten ihmisten arkipäiväisiä ongelmia oteta vakavasti, vaan
askarrellaan kaiken maailman marginaalien parissa ja hehkutetaan
maailmaasyleileviä ”arvoja”. Niiden toteuttaminen pannaan sitten niiden
maksettavaksi, jotka kehitys on muutenkin sysännyt pahnan pohjille.”
DESPERADOT kokevat, että muuttuvan
maailman silmissä he eivät ole mitään.
Mutta hekin haluavat tulla joksikin.
Maailma vain menee kovaa kyytiä
toiseen suuntaan.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommenttisi on tervetullut. Jokainen vastaa omista sanoistaan. Loukkaavia ja aiheeseen liittymättömiä viestejä en hyväksy-